نقاط حساس بدن + توضیحات

۱۶ نقطه ی حساس بدن برای دفاع شخصی

بدن انسان بسیار شگفت انگیز است و جدای از فرصت های بزرگی که در اختیار ما قرار میدهد، باعث آسیب پذیری ما نیز میشود. در واقعا به جز آشیل، در بدن انسان های معمولی بیش از یک نقطه حساس وجود دارد. در این مقاله قرار است راهنمایی از نقاط حساس بدن ارائه دهیم که میتوانید در مواقع خطر از آن استفاده نمایید.

توانایی دفاع از خود برای هر فرد امری ضروری است. اگر تا به حال ورزش رزمی را تجربه نکرده اید، این راهنما برای شما مفید خواهد بود. فرض کنید که به شما حمله شده و سلامت و حتی جان شما در خطر است. در این وضعیت باید خود را نجات دهید. اول از همه نقاط آسیب پذیر بدن مانند چشم ها، فک و کشاله ران را هدف قرار دهید.

ولی جاهای شکننده ی دیگری در بدن وجود دارند که انتهای عصب و اعضای داخلی بدن توسط استخوان ها حفاظ نمیشوند. بخاطر داشته باشید که این ضربه ها ممکن است باعث آسیب های جدی و حتی مرگ حریف شود. تنها در صورت احساس خطر جدی از آنها استفاده کنید.

گرفتن عصب سیاتیک

۱- عصب سیاتیک

این عصب بین کشاله ران و زانو و در خط میانی ران داخلی قرار دارد. ضربه قوی به زانو باعث درد شدید، شوک و سرگیجه شده و باعث از کار افتادن موقت پا میشود.

آسیب به فک

۲- چانه

با کف دست خود به این نقطه ضربه بزنید. بعد از برخورد ضربه به فک حریف، فرد ممکن است هشیاری خود را از دست دهد. با چنین ضربه ای، سر به سرعت میچرخد و مغز به معنای واقعی تکان میخورد و دچار رفلکس می شود.

اکثر افراد میدانند که ضربه به فک به راحتی باعث ضربه فنی حریف میشود. اما دلیل آن چیست؟ وقتی از کنار (درست جایی که فک به مابقی جمجمه وصل میشود ) به فک ضربه میزنید، سر حریف میچرخد. بعد از این حرکت، عضلات و تاندون ها و استخوان این چرخش را متوقف میکنند. همانطور که میدانید این دو عمل در کنار یکدیگر باعث ایجاد شتابی سریع و کند شدنی ناگهانی میشوند. ولی مغز حاوی مایع است و این عمل باعث ایستایی آن نمیشود. در نتیجه تمامی سر به جز مغز می ایستند ولی مغز با داخل جمجمه برخورد میکند و این باعث ضربه مغزی شده و اگر ضربه به اندازه کافی شدید باشد، حریف ضربه فنی میشود.

فشار عضله دوسر بازویی در دفاع شخصی

۳- عضله دوسر بازویی

ضربه به این ناحیه باعث درد شدید و فلج موقت دست میشود. این ضربه در بعضی مواقع باعث شل شدن غیرارادی انگشتان شده که سبب باز شدن پنجه مهاجم میشود.

محل شبکه ی بازویی روی شانه

۴- شبکه بازویی

ضربه قوی به این ناحیه باعث درد شدید و بی حسی دست میشود. اگر این ضربه شدیدتر و کمی پایین تر وارد شود، ترقوه مهاجم میشکند. از اثرات جانبی محتمل شکستگی ترقوه میتوان به پارگی عصب شبکه بازویی اشاره نمود. این ضربه منجر به فلج شدن سریع دست، شوک و حالت تهوع میشود.

آسیب بیضه

۵- بیضه ها

عصب های بسیاری در این ناحیه وجود دارند و کمی بالاتر از آن میتوان آلت تناسلی و مثانه را نیز پیدا نمود. ضربه آهسته به این ناحیه مهاجم را به عکس العمل شدید وا میدارد. ضربه محکم بیضه را شکسته و باعث شوک میشود.

این حرکت معروف ترین ضربه در دفاع شخصی است. لگد به کشاله ران آسان ترین تکنیک است. این قسمت در ناحیه مرکزی بدن قرار دارد و موثترین راه دفاع از آن چرخاندن پایین تنه میباشد. بدون تمرین  عکس العمل مناسب نسبت به این ضربه آسان نخواهد بود. از مزیت های ضربه به کشاله ران این است که برای ضربه زدن لازم به قدرت زیاد نیست، ضربه آرام هم باعث درد شدید میشود. معمولا ضربه به این ناحیه باعث غافلگیری و ترس حریف میشود. در حالت رودرو لگد به این ناحیه موثرترین روش است ولی در حالت مبارزه خوابیده، با کف دست ضربه بزنید و از آن موقعیت خارج شوید.

آسیب به چشم ها

۶- چشم ها

ضربه به چشم و یا فشار آوردن شدید به هر دو چشم باعث کور شدن فرد می شود. تنها کمی فشار باعث ایجاد اشک بسیار در چشمان حریف شده و این حالت فرصت کافی برایتان ایجاد میکند تا از مهاجم فرار کنید. از این تکنیک تنها به عنوان آخرین راه حل استفاده کنید.

به دو دلیل چشم های حریفتان اولین نقطه برای ضربه زدن خواهند بود. اول از همه چشم ها بسیار قابل دسترس هستند. در یک مبارزه رودرو، با مشت و در مواقعی که از پشت به شما حمله شده یا در حال خفه شدن هستید قابل ضربه زدن با انگشت میباشد. دومین دلیل این است که بعد از ضربه زدن به چشمان حریف، حریفتان کور شده و دیگر قادر به حمله نمی باشد و با چنین ضربه ای درد شدیدی را تحمل خواهد کرد. البته ضربه زدن به چشم از طریق انگشتان تاثیر بیشتری نسبت به مشت دارد.

آزاد کردن دست

۷- دست ها

دست های انسان شامل چندین عصب انتهایی هستند. اگر به شدت ناحیه بین دو انگشت را فشار دهید، فشار دست حریف کم تر شده و پنجه های دست شل میشوند.

آسیب به ساق پا

۸- عضله جلویی تیبیالیس

ضربه محکم به تیبیا باعث شکستگی آن میشود. با چنین ضربه ای فرد قادر به راه رفتن نخواهد بود. اگر شکستگی شدید باشد، تراشه های استخوان باعث پارگی رگ های خون میشوند. شوک، حالت تهو و بی تحرکی کامل از جمله اثرات اجتناب ناپذیر این ضربه میباشند.

قسمت جلویی ساق پا پر از عصب میباشد و در این ناحیه، گوشتی برای محافظت از این اعصاب قرار ندارد و به همین خاطر وقتی به یک میز چوبی برخورد میکنید درد شدید را احساس خواهید نمود. معمولا مبارزان ورزش موی تای سنسورهای این ناحیه را نابود میکنند تا از ساق پا برای دفاع لگدها استفاده نمایند. خوشبختانه اکثر افراد موی تای کار نمیکنند. ضربه به ساق پا سریع و درناک است و میتوان از آن به عنوان یک ضربه غافلگیر کننده قبل از ضربه اصلی خود استفاده نمایید.

نقاط فشار برای دفاع شخصی

۹- غدد لنفاوی بناگوشی

برای این کار ۲ انتخاب وجود دارد:

  1. با انگشت یا بند دوم انگشت خم شده خود به حفره پشت گوش که بین فک و گردن قرار دارد یا فرآیند ماستوئید مهاجم، فشار شدیدی وارد نمایید.
  2. گوش مهاجم را با مشت خود در چنگ بگیرید. شاید لازم باشد تا تمامی گوش را با کف دست خود بگیرید. به سرعت نرمه را از پایین به بالا و به سمت خود بچرخانید.

ضربه به گوش باعث ناشنوایی جزئی میشود. در این مواقع شنوایی فرد کاهش یافته و یا صداهایی مانند زنگ زدن در گوش خود احساس مینماید. اگر ضربه به اندازه کافی قوی باشد باعث پارگی پرده گوش و جابجایی استخوان گوش شده و ناشنوایی کامل را در پی دارد. هر کدام از این موقعیت ها باعث برتری شما نسبت به حریف میشود. همانند گیجگاه، بهترین روش برای ضربه زدن به گوش هوک و لگدهای بلند میباشد.

– ضربه به گیجگاه

گیجگاه در دو طرف سر قرار دارد. در این قسمت ها جمجمه نازک تر است که به همین دلیل این ناحیه را آسیب پذیر مینماید. در این ناحیه و زیر جمجمه، شریان های خونی هستند که وظیفه خون رسانی به مغز را دارند. ضربه قوی به این ناحیه باعث فشار زیاد به مغز و کمبود اکسیژن میشود. در صورت رسیدگی نشدن به موقع به این وضعیف، خسارات جبران ناپذیری به مغز وارد خواهد شد. از علایم رایج این ضربه سردرگمی و بی هوشی میباشد. بهترین روش برای ضربه زدن به این ناحیه استفاده از هوک و ضربه چرخشی است.

بینی شکسته

۱۰- شکستن بینی

بینی قسمت مرکزی و بی دفاع صورت شما است و این باعث میشود تا هدف آسیب پذیری باشد. شکستگی بینی در حقیقت شکستن استخوان بینی و غضروف اطراف آن است. شکستگی ناچیز بینی دردی ندارد و تنها از فرم افتادن بینی باعث میشود تا متوجه این شکستگی شوید. ضربه قوی باعث جابجایی بینی از حالت نرمال شده و باعث خون ریزی شدید و انحراف حفره های بینی میشود که در رفت و آمد هوا تاثیر میگذارد. ضربه با کف دست از موثرترین روش ها برای انجام این کار است.

ضربه به گلو

۱۱- ضربه به گلو

برای مختل  کردن گلو کافی است به همان نطقه مستقیما ضربه وارد کنید. این عمل باعث اختلال در تنفس شده و حریف قادر به نفس کشیدن نخواهد بود. هرچقدر ضربه قوی تر باشد، نتیجه تخریب شدیدتر است، به همین سادگی. برای این تکنیک، ضربه معروف کاراته توصیه میشود که انجام آن سخت است.

ضربه به دیافراگم

۱۲- شبکه خورشیدی

این ناحیه بین سینه و ناف قرار دارد، ضربه به این ناحیه بسیار دردآور بوده و حریف تا چند ثانیه قادر به تنفس نخواهد بود. این ضربه در حین عمل دم موثرتر خواهد بود. در طی این چند ثانیه که حریف قادر به تنفس نیست، میتوانید وارد عمل شوید و چندین ضربه ی دیگر وارد کنید. البته این ناحیه نسبت به قفسه سینه محکتر بوده و ممکن است باعث شکستگی پیش مشتتان شود. برای ضربه به این نقطه بهتر است از کف دست و یا لگدهای ایستا (stop kicks) استفاده کنید.

ضربه به دنده

۱۳- دنده ها

مشت یا لگد به طرفین بدن باعث ایجاد درد شدید شده و ممکن است دست ها را نیز از کار بیندازد.

ستون فقرات

۱۴- ستون فقرات

ستون فقرات بخش حیاتی بدن شما است. مغزاز طریق رشته هایی که از ستون فقرات میگذرد با سایر اندام های بدن ارتباط برقرار میکند. این دلیلی است که حیاتی بودن آن را اثبات مینماید. با ضربه زدن به ستون فقرات به بدترین شکل ممکن به حریفتان آسیب وارد مینمایید. یک ضربه به پشت گردن با آرنج کافی است تا حریفتان فلج شود و حتی بدتر، ممکن است باعث مرگ حریف شود.

ضربه به زانو

۱۵- زانوها

اگر حریف مدام در حرکت باشد، به سختی میتوان به این ناحیه ضربه وارد نمود. با ضربه به پای حریف میتوان سرعت وی را کاهش داد. اگر لگد چرخشی قوی و با دقتی داشته باشید مفصل زانو جابجا خواهد شد. اگر وزن حریف روی پای مورد حمله قرار داشته باشد، ضربه اجرا شده تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. همچنین میتوانید با یک ضربه مستقیم کاسه زانو را هدف قرار دهید.

دفاع شخصی زنان

۱۶- شکستن انگشتان پا

این عمل بسیار موثر بوده و در مواقعی که حریف شما را از پشت گرفته باشد قابل انجام است.

دفاع شخصی تکنیک های بسیاری دارد. همه ی آنها از اصولی پیروی میکنند. وقتی که تمامی این تکنیک ها را فراگرفتید، کلید اصلی یادگیری این اصول است تا قادر  به وقف دادن خود با هر موقعیتی باشید و خود را تنها به چیزهایی که در کلاس آموخته اید محدود ننمایید. اگر شانس این را داشته اید که دفاع شخصی را تمرین کنید، لیست نقاط ضعف پیش رو برایتان ناآشنا نخواهد بود.

مدیر سایتAuthor posts

World Confederation of Personal Defense --- Chairman and founder: Dr.Alireza Salmanian

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *